Foto tips!

Dagens foto tips är att använda reflexskärm. 
 
Varför ska man använda reflexskärm? 
- Ger en härlig, livlig glans i ögonen.
- Ljusar upp.
- Jämnar ut mörka skuggor i ansiktet.
 
Vilken ska jag välja?
Reflexskärmar finns i många olika storlekar, allt från små lätthanterade skärmar på 30 cm i diameter, till stora otympliga uppemot 2 meter långa.
Vilken storlek man köper beror på hur mycket ljus man vill reflektera. En reflexskärm mellan 80-110cm passar bra till porträtt. Mindre till föremål, macrofoto mm. och större till fotografering i halv- eller helfigur.

Reflexskärmar finns också med olikfärgade sidor:
Silver - Ger starkast reflektion och ett lite kallare ljus. Passar bra om du fotograferar när det är mulet/skugga.
Guld - Ger inte lika stark reflektion och ett varmare ljus. Passar bra inomhus, i lampsken eller i solnedgång.
Sunfire - En blandning mellan silver och guld.
Vit - Passar bäst i starkt solsken, då silver bländar modellen.
Svart - Tar bort reflekterande ljus, om man tex. vill skugga föremål/modell.
Transparent - Om ljuset som ligger på modellen är för starkt, kan man "sila" det igenom den transparenta sidan, för att få ett härligt diffust ljus.
 
 
Jag har själv ingen reflex skärm ännu men funderar starkt på att lägga pengarna på en, ska bara välja vilken av dem jag vill ha. så eftersom jag inte har en ännu så bjuder jag på bilder från google istället.
 
 
 
 


bra tips!

2013-02-11 // 16:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback